Helsingborg Östra IF
P/F 2014

Målsnålt på Olympiafältet
2022-04-17 18:32

Idag utspelades en batalj på konstgräset på på Olympiafältet som det lär pratas om i många veckor framöver. En målsnål P8-mtach... Mycket har jag förväntat mig att uppleva som ungdomstränare, men inte det.

Men nog om det för tillfället. Vi tar det från början.

Äntligen seriespel för Helsingborg Östras pojkar födda 2014! Som de har tränat, längtat och väntat på denna dag. Efter två år av inställda matcher och cuper så fick vi äntligen spela en match. En riktig seriematch (nog för att vissa av killarna har spelat någon cup, och en och annan träningsmatch, men nu är det på riktigt)! Dessutom första matchen och första gången i Östras gröna tröja för Lamar.

Allt var perfekt upplagt för en fotbollsfest. Sol, värme, nykritade linjer och en perfekt gräsmatta.

Efter en kort uppvärmning och snabb taktikgenomgång så var grabbarna redo för match!

Helsingborg Östra tar tag i taktpinnen redan från start, och i ärlighetens namn vi släpper väl egentligen den aldrig. Men vi har svårt att komma till riktigt heta lägen.

Frustrationen av de uteblivna målen märks ibland på spelarna, som stundtals misströstar efter missarna. Eller egentligen ska vi säga räddningarna. För våra avslut är bra, men HAIS målvakt är för dagen svår att överlista.

De få gånger motståndarlaget lyckas ta sig förbi Vide och Alvin och komma till farligheter så har vi själva en minst likabra målvakt, som räddar precis allt. Vilken en insats av Oliver!

Idag visar killarna upp mycket av det vi har tränat på, de visar upp tekniskt briljans - bollen ligger "klistrad" på foten när de dribblar i hög fart. Flera av spelarna provar på finterna vi tränat på. Willy bjöd på en "bakom-ben"-fint som jag undrar om motståndare och publik har hämtat sig ifrån än, Stefan provar och lyckas med flera suldragningar och Gabriel glider förbi motståndare efter motståndare med härliga kroppsfinter.

Utöver finter och dribblingar så visar vi även upp ett varierat anfallsspel där bollen går mellan spelarna på få tillslag. Med- och mottag sitter, passningar är med kvalitet. Vi gör egentligen allting rätt, vi får bara inte in bolluslingen.

Så var det ju det där om den målsnåla P8-matchen.

Som tidigare nämts som briljerade målvakterna idag. För målchanser fanns det gott om.

En ynka boll lyckades smita förbi idag. Otroligt! För det fattades inte målchanser.

8-8 hade varit ett roligare och mer rättvist resultat.

Janne Andersson, se hit! Letar du efter ersättare till Robin Olsen i målet så fanns framtiden idag Plan 7 på Olympiafältet. En i det gröna laget, och en i det vita laget.

Våra sponsorer