Helsingborg Östra IF
Senior

HBG ÖSTRA SENIORLAG

Välkomna till Helsingborg Östras seniorlag 2024.

Denna säsongen har vi en ny huvudtränare i Emil Karemo, hans vapendragare och assistent blir den evigt unge Mathias ” Sillen ” Nilsson.

För B-laget kommer Kevin Staaf att fortsätta som ansvarig.

Fredrik Nilsson fortsätter som målvaktstränare samt materialansvarig.

Även massören ” Nille ” kör vidare under detta spännande fotbollsår.

Två spelare har lämnat oss, André Wickman och Kim Sörensen som båda valt att gå till Vallåkra IF.

Några spelare har anlänt, Elias Åbjörnsson, Hugo Svensson, Didrik Elfwing och Liam Bengtsson hälsas varmt välkomna till vår fina klubb.

Referat: Helsingborgs Östra IF (5) - Billeberga GIF (6)
TVÅSIFFRIGT MOT BILLEBERGA
2024-03-09 19:18

Idag var det dags för den andra omgången i DM:s gruppspel när Billeberga gästade Vidablick i Mörarp för att möta Helsingborg Östra.

Båda lagen hade förlorat sina premiärer, Östra med hela 1-5 borta mot Teckomatorp och Billeberga med 0-3 mot Eskilsminne.

En hel del åskådare var på plats och även solen hade bestämt sig för att se denna matchen, härligt.

Referat: Helsingborg Östra Idrottsförening - Stattena IF
BRA START PÅ SÄSONGEN
2024-02-03 19:15

Årets första träningsmatch är avklarad, det blev en klar seger med 5-0 mot Stattena på konstgräset i Mörarp.

Den nya tränarduon Emil Karemo och legenden vid sin sida Mathias ” Sillen ” Nilsson fick en smakstart när de fick se ett piggt, rörligt och löpstarkt lag göra processen kort med gästerna på ett blåsigt Vidablick i Mörarp.

Förra årets lagkapten Emil Sandrå stod för två fina mål och kunde gjort några till, gissar att han sparar dom till seriestarten.

Tim Sörensen såg väldigt pigg ut på sin högerkant och flög fram som att han precis fått sin pilotlicens, Stattenas backlinje hade väldigt svårt att hänga på honom.

Våra nyförvärv, Elias Åbjörnsson i målet, Hugo Svensson i backlinjen och Liam Bengtsson som forward, såg också bra ut idag, ska bli intressant att följa de under säsongen.

Nästa match är på söndag den 11/2 kl 12:00 borta mot BK Fram på Excercisfältet, välkomna!

SERIESEGRARE 2023
2023-10-07 19:06
Guldfirande med glimten i ögat.

Äntligen kan vi lyfta på guldhattarna och brista ut i gemensam sång och dans efter en övertygande seger mot Allerum inför över hela 400 åskådare.

Även om Allerum började matchen med en stolpträff och även hade 1-1 ett tag så var segern aldrig hotad.

Undertecknad dök upp lagom till andra halvlek men fick ändå se hela 4 mål, tre från Östra och 1 från gästerna.

På det hela taget var det en kontrollerad seger med fint spel och viktiga mål, många fina insatser men den mest lysande stjärnan var ändå mittfältseleganten Matte Lundström.

I skrivande stund firas det rejält i klubbstugan på Medevi med mat, dryck och sång.

Hbg Östra vinner alltså serien på 34 poäng med Ilyrien som god 2:a på 33 poäng, trea blev Ljungbyhed.

Stort TACK till alla som gjort denna resa möjlig under 2023, ingen nämnd ingen glömd.

Väl mött under 2024!

Referat: Eskilsminne FF - Helsingborgs Östra IF
RAFFLANDE SLUTOMGÅNG VÄNTAR
2023-09-30 18:00
Lagkapten och födelsedagsgrisen Jocke P innan matchen.

Vilken slutomgång som väntar nästa helg när seriespelet avgörs, det blev klart när serieledande Ljungbyhed idag förlorade mot Stattena samtidigt som Hbg Östra vände och vann mot Eskilsminne med 2-1.

Första halvlek på Harlyckan såg ut att bli mållös när klockan tickade upp mot matchminut 40, då fick hemmalaget en hörna som man till slut efter en tilltrasslad situation lyckades förvalta genom att trycka in 1-0 bakom Ian i Östras mål.

När tiden verkligen började rinna ut så hittar mittfältsvirtuosen Elliot Lindgren nätet bakom hemmamålvakten och 1-1 är ett faktum, vilket även är resultatet i paus.

Den andra halvleken saknar inte målchanser , Östra har verkligen chansen att göra flera mål men hemmalagets målvakt gör några fina räddningar plus att den rätta skärpan saknas framför mål.

I den 57:e minuten kommer så matchens avgörande mål genom Påarpssonen Linus Persson, hela Östrabänken flyger upp i ett gemensamt jubel medan den assisterande domarens trumhinnor önskade att vara på en annan plats.

Eskilsminne står upp bra och är väldigt nära att få till en kvittering i de sista skälvande sekunderna, Östraspelarna lyckas rensa bort bollen innan domaren blåser av.

Dagens ros går till Jocke P på sin födelsedag, hela 26 år blir han.

Sista omgången spelas på lördag den 7/10 kl 16:00, Hbg Östra spelar hemma mot Allerum.

Vinner Ilyrien imorgon mot Medina så hamnar de på 30 poäng, Östra leder på 31 poäng, samtidigt möts Ljungbyhed ( 29 poäng ) och Ilyrien i sista omgången, det kommer verkligen att bli en spännande avslutning nästa helg.

Hjärtligt välkomna till Medevi på lördag, ta gärna med er vänner och bekanta, det är fri entré dessutom är kiosk och grill igång.

Referat: Ilyrien IF  - Helsingborgs Östra IF
TUNG FÖRLUST MOT ILYRIEN
2023-09-17 18:29
Halvtidssnack efter en mållös första halvlek.

Det blev en tung förlust idag när Hbg Östra besökte Toftavallen i Ödåkra för att möta Ilyrien.

Efter en mållös första halvlek så tar hemmalaget ledningen på straff i den 58:e min, en välplacerad boll upp i Ians vänstra kryss.

Hbg Östra försöker och försöker men med 10 minuter kvar kontrar Ilyrien snabbt och trycker in 2-0.

Tim Sörensen reducerar till 2-1 efter en fantastiskt fin framspelning av Matte Lundström med dryga 5 min kvar.

Junioren Elias Nilsson Deleuran gör en fin match på sin vänsterbacksposition, alltid kul att se.

Våra sponsorer